ספריה מנהל/ת - מיקה בן שמחון

ספרי עיון מומלצים - יוני 2015

עיון-

הכפית הנעלמת: הקסם המסתורי של הטבלה המחזורית / סם קין
תירגם מאנגלית: עמנואל לוטם. 

מי היא אותה כפית נעלמת מכותרת הספר? הוקוס פוקוס, כפית מתכת נוצצת בוחשת כוס תה, ותוך שניות היא נעלמת! ובתחתית הכוס מצטברות טיפות אפורות.

    מה זה? עוד תרגיל של אורי גלר? אכן תרגיל, אבל של סטודנטים לכימיה. כימיה היא המדע העוסק במהות החומר: הרכב, תכונות, מבנה, יסודות, תרכובות, אטומים, מולקולות, אנליזה וסינתזה. כל מיליוני החומרים שקיימים בעולמנו, בגוף, בתעשייה, בבטן האדמה ובטבע שמעליה, באטמוספירה ובירח, נחקרים במעבדה הכימית; לכימאים לא תחסר תעסוקה לעולם..

גיבורי הספר הם הנשים והגברים, מצמרת האינטלקט האנושי, שהקדישו את חייהם למדע והיו מעורבים בגילוי ובחשיפה של יסודות.כל דמות וסיפורה המרתק: עלילות של עמל ויזע, תקוות ואכזבות, אשליות, טירוף וגם אסונות ויגון. ישנם גם ציטוטי רכילות משעשעים ודיווחים על התנהגות מרושעת – כל מה שמאפיין חיי קהילה אנושית באשר היא..

בטבע נמצאים 92 יסודות, ונוספו להם עוד 26 יסודות מלאכותיים, שנוצרו במניפולציות כימיות ופיזיקליות מתוחכמות. יסודות אחדים ידועים כבר אלפי שנים ומוזכרים במקרא ובטקסטים עתיקים אחרים: זהב, כסף, נחושת, ברזל, עופרת וגופרית. יסודות רבים נוספים מוכרים כמלים שימושיות בחיי היומיום: מימן, חמצן, חנקן, נאון, ליתיום, כלור, זרחן, אבץ, אורניום, אלומיניום ועוד.

כל 118 היסודות מכונסים בתוך הטבלה המחזורית. הטבלה הזאת היא קטלוג המכיל את כל היסודות לפי סדר עולה של מספרם האטומי – המספר המבטא את מבנה האטום.

 

 

 

הפיזיקה של העתיד / מיצ'יו קאקו

 

 

פרופסור מיצ’יו קאקו לוקח אותנו למסע מופלא בעתיד של המאה הקרובה. בספרו: “הפיזיקה של העתיד”, מנסה המחבר לתאר איךהתקדמות הפיזיקה תוביל להמצאות והתפתחויות חדשות שישנו את חיינו. הספר מחולק לפרקים שונים כאשר כל פרק מסתיים במעין שאלה הפותחת את הפרק שאחריו. פרקי הספר עוסקים בהתקדמות המחשבים, הבינה המלאכותית והרובוטים, הרפואה ושאלת חיי הנצח, מקורות האנרגיה, מסעות בחלל, קצת על כלכלה ומסיים באפשרויות השונות להתיישבות בחלל

אמנם קשה לנחש את העתיד, אולם קאקו מציין שלפחות הטכנולוגיות אותן הוא מציג עד שנת 2030 נמצאות כבר כיום בצורה כזו או אחרת במעבדות. בוודאי שהמשך התחזיות עד לשנת 2100 עובר את גבול המדע וחלקו נמצא בגבול המדע בדיוני. קאקו אופטימי מאד ורק במקומות בודדים עולות השאלות האם האנושות בכלל תגיע לשנת 2100 לפני שהתחממות גלובלית, מלחמה חדשה או פעולות טרור אטומיות יובילו לחזרה לימי הביניים דווקא..

הספר נותן הצצה לעשרות נושאים הנחקרים בזמן זה ממש מצד אחד ופותח את הדמיון לגבי עושר האפשרויות שהמדע מאפשר לנו מצד שני. הספר לרוב נשאר בתחום הפיזיקה וסוטה ממנו מעט לתחום הכלכלי.

הספר מתאים לחובבי המדע והמדע הבדיוני ויהיה בהחלט מעניין לפתוח אותו בעוד עשרים, שישים ותשעים שנה ולראות לאן הגענו.

 

 

 

 

חוה לא אכלה תפוח / חיים נבון

   

דוד המלך לא היה ג'ינג'י * גן עדן נמצא במזרח התיכון * חוה לא אכלה תפוח * משה לא שט בתיבה על היאור (וגם לא גמגם) * מי שמאמין כן מפחד …

מה באמת אנחנו יודעים על התנ"ך, על ההיסטוריה היהודית, על אמונות היהדות ועל מנהגי ישראל? לאוצר הידע היהודי שלנו התגנבו לא מעט טעויות ושיבושים. "חוה לא אכלה תפוח" מזמין אותנו לנכש את הטעויות הללו. זוהי עצת אחיתופל (שהיא בכלל עצה מצוינת!)                                                                                        הרב חיים נבון מכהן כרב קהילה במודיעין, מלמד יהדות, כתב רומן ושישה ספרי עיון בנושאי יהדות.  

 
 

הספר קליל ומבדר ומספק מעט מידע בהרבה תחומים, ובכך מתאים לדור של ימינו, דור                                           שרוצה הכל עכשיו ומייד, אולם הספר בקלות גם יכול לעורר דיונים מעמיקים יותר. כמחשבה לעתיד, אפשר להוציא מהדורה נוספת רצינית הרבה יותר עם ההרחבות הדרושות להפוך את הספר לשלם ומקיף יותר.

 

שמחת תורה / יורם טהר-לב

 

שמחת תורה מציע מבט חדש על פרשות השבוע של התורהמבט מתובל בהומור ישראלי עכשווי ובעשרותחידושים מפתיעים. פרשנותו של יורם טהרלב כבשה את ציבור הקוראים בישראל.
יורם טהרלב – משורר, פזמונאי, מתרגם, סופר ו… סטנדאפיסט

 

 

 

אהבה זה כל הספר / חיים שפירא

 

 

את מי ומה נפגוש בין דפי הספר? להלן רשימה חלקית: על אהבה, תשוקות ורוחות רפאים/ סולם האהבה של דיוטימה / חוקי האהבה המשעשעים של אנדריאס קפלנוס / אנטומיה של קנאה/ שני סיפורי אהבה של צ'כוב ושיחה דמיונית בינו ובין נבוקוב

אהבה חופשית על פי שפינוזה / שבעה עקרונות לנישואים מוצלחים / תשע סיבות לחזור שוב על אותם החיים / מישל מונטיין על הקשרים שבין אהבה לידידות / מסעו של מרסל פרוסט בעקבות אהבה אבודה שבו מצא אושר אושר עילאי.                                                                                              "ספר זה דן בהיבטים פסיכולוגים, היסטוריים, ספרותיים ופילוסופיים של רגש האהבה. כתבתי את הספר בהנאה רבה ומתוך אהבה גדולה. אני מציע שאתם, קוראי, תקראו בספר זה לפי נטיות הלב שלכם ולא בהכרח על פי סדר הפרקים, שכן כל פרק – ויהיה זה סיפור של צ'כוב או סיפור של קארבר או סיפור קצר שלי, תובנות פסיכולוגיות או מסה פילוסופית, וכו'- הוא יחידה העומדת בפני עצמה".

חיים שפירא הוא מחברם של רבי מכר רבים. ספרו שיחות על תורת המשחקיםקיבל "ספר זהב" ואילו ספריו על הדברים החשובים באמת וקהלת – הפילוסוף המקראי זכו ל"ספר פלטינה".