ספריה מנהל/ת - מיקה בן שמחון

המלצות ספרים 2015

המלצות ספרים מאי 2015

סיפורת-

   

 סו מונק קיד, שכתבה את רב המכר המצוין- החיים הסודיים של הדבורים, חוזרת לעסוק בנושא העבדות בארה"ב בדרכה המיוחדת.

הנה ביקורת שהופיעה באתר סימניה:

סו מונק קיד המצאת הכנפיים /


הסיפור מתרחש בסוף המאה ה 19 בצ’ארלסטון שבדרומה של ארצות הברית, והדמויות המובילות את הסיפור הן שרה גרימק, בתו של בעל אחוזה והטי, השפחה השחורה שלה. שתיהן, כפי שאפשר להבין משם הספר, לא משלימות עם המציאות בה הן חיות ורוצות להצמיח כנפיים כדי להשתחרר מהדפוסים, ההרגלים, והחוקים שכובלים אותן

הספר ממחיש את התקופה, גם בתיאורי הנוף, הבגדים, התלבושות והמאכלים וגם את הלכי הרוח החברתיים. הן במעמד הגבוה, של הלבנים, והן במעמד של השחורים. גם העבדים וגם בני החורין. בספר מתוארות סיטואציות יומיומיות, חלומות ושאיפות וגם אכזבות וכעסים על הרקע הזה. הכתיבה הנהדרת, וגם זה שסיטואציות תוארו משני צידי המתרס, הכניסו אותי לאווירה וסחפו אותי לדילמה על שוויון, שינויים במערך החברתי, זכויות נשים וזכויות של מיעוטים ומקומה של הדת וסוכניה בסדר החברתי. מחשבות שמתכתבות עם מה שקורה גם בימינו אנו.

כמה מרחב יש לנו, בחיי היום לשנות ולהשתנות? כמה מזה יאפשרו לנו הסובבים אותנו מבלי שהשינוי יאיים עליהם? כמה רחוק נהיה מוכנים ללכת אחרי החלומות שלנו ולשלם מחיר אישי וחברתי? – כל אלה שאלות שהגיבורות מתמודדות איתן. גם שרה הלבנה, שכביכול כל העולם פתוח בפניה ולמעשה חוקים חברתיים נוקשים כובלים אותה, ואיומים בנידוי וחרם. וגם הטי השפחה השחורה שמוצאת אפשרויות למרי גם בתוך החצר הקטנה, וגם בדרך שבה היא מפלסת לעצמה את הדרך החוצה ממנו.

למרות שהעבדות בוטלה מזמן, אפשר ללמוד משתי גיבורות הספר, דרכים יצירתיות להצמחת כנפיים כי מעמדות חברתיים והרגשת כליאות הם סובייקטיביים, ורק אנחנו נוכל להוציא את עצמינו מהם.

ספר מצויין – אני ממליצה בלב שלם – לקרוא!!

 

 

החיים הסודיים של הדבורים/ סו מונק קיד

זהו ספרה הקודם של סו מונק קיד, אותו גמעתי בלילה או שניים. מותח מרתק מרגש כתוב טוב, מה צריך יותר מזה?  גם הסרט שבא בעקבות הספר מוצלח.

 

"הדבורים באו בקיץ של שנת 1964, בקיץ שבו מלאו לי ארבע – עשרה וחיי הסתחררו לתוך מסלול חדש לגמרי, ואני מתכוונת מסלול חדש לגמרי." בקיץ 1964 לילי אוונס מרגישה לכודה כמו הדבורים שתפסה בצנצנת. כבר עשר שנים, מאז מות אמה, שהיא חיה עם אב אכזרי ומנודה מחברת בני גילה. כאשר גזעני העיירה מתקיפים את רוזלין השחורה, הדמות האוהבת היחידה בחייה, לילי מחליטה להוציא את שתיהן לחופשי, והן יוצאות לדרך נדודים. הקיץ הלוהט חושף סודות ואהבות אסורות ומלווה בזמזומן התמידי של הדבורים, הממלאות את הכוורות דבש זהוב. בעוד התנגשויות גזעיות מטלטלות את דרום ארצות הברית, לילי מחפשת אחר זיכרון אמה, כשבידה רק שתי תמונות וזיכרון עמום ומטריד. החיים הסודיים של הדבורים ניחן בתובנה נדירה על החיים, על אימהות ובנות ועל הנשים בחיינו ההופכות להיות דמויות אם. "החיים הסודיים של הדבורים הוא מסוג הרומנים שגורמים לקורא לומר לעצמו: 'לעזאזל! אם הילדה הזאת יכלה לעשות את זה, גם אני יכול.'" לוס אנג'לס טיימס "ספר הביכורים הזה, המאוכלס בדמויות אמינות ועמוקות ומונע על ידי עלילה קצבית זורמת, עולה בהרבה על רוב סיפורי ההתבגרות. בשורה התחתונה: שווה המלצה לכל חבריכם." פיפל מגזין

 

 

 

 

 

 

 

 

מחפשים את אלסקה / ג'ון גרין

 

 

המספר הוא מיילס האנטר, ילד אמריקאי בן חמש עשרה, אשר ניתן לתאר אותו במילה אחת: חנון. אבל למרות שאין לו חברים ושאת מפלטו הוא מוצא בספרות, ובעיקר בביוגרפיות ובמשפטים אחרונים של אישים שונים, למיילס יש חלומות הרפתקניים: הוא נלהב לצאת לחיים קצת יותר עצמאיים בחיפוש אחר מה שהגדיר המשורר פרנסואה רבלה כ"האפשרי". כדי להגשים את שאיפותיו אלה הוא עובר לפנימיית נוער באלבמה, שם הוא מתנסה במגוון פעמים ראשונות: החבר הראשון, הסיגריה הראשונה, ההשתכרות הראשונה – וגם הבחורה הראשונה. כאן נכנסת לתמונה אלסקה: נערה מושכת להפליא, חכמה ופמיניסטית, אך גם בלתי צפויה ובעלת מצבי רוח קיצוניים.

גרין שואב אותנו אל הספר כבר מהעמוד הראשון ולא מרפה עד המשפט האחרון. כתיבתו קלילה וזורמת, ומשלבת יפה בין הומור ואינטליגנציה יחסית לסגנון שאופייני לבני נוער.

 

 

 

 

 

 

·         אחותו של הנגר / מירה מגן

·          

אחרי שגורל שרירותי ניפץ את חייה, בוחרת נאוה, גיבורת הרומן החדש של מירה מגן, להפנות עורף לחיים ומסתגרת מפניהם. אולם המציאות מקישה על דלתותיה במלוא עוזה ומשנה את בחירותיה לגבי מה שאיבדה ולגבי מי שנסתפח לחייה. נאוה מגלה שגם כשהיא מצמצמת מאוד את מגעה עם העולם, היא מהווה אתר ממגנט לבני אדם אחרים – גברים, נשים וילדים – ודמותה מהלכת עליהם קסם. וגם כשהיא מחליטה לעסוק אך ורק בענייניה, היא חוזרת וחודרת לחייהם של אחרים. מה גם ש"לרוע מזלה" מקיפים אותה כמה אנשים ששלומה ואושרה יקרים להם. אחותו של הנגר הוא רומן מרתק, גדוש תהפוכות, על מידת הבחירה החופשית שיש לאדם ועל זכותו לריב עם אלוהים. זוהי גרסה נשית, יהודית־נוצרית, מודרנית, נועזת וחכמה של ספר איוב. גם כאן, כמו באיוב, יש לשרירותיות מה לומר, ובקול גדול. אלא שכנגדה נשמעים קולות גדולים לא פחות. קולם של החסד, האחווה והרעות וגם קולן של החיוניות והתשוקה — ועל כולם מנצחת מירה מגן במיומנות מופלאה. (יגאל שוורץ)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חוכמת הסריס

 

ג`ייסון גודווין

 

 

השנה היא 1836. אירופה צועדת במרץ אל העידן המודרני, והאימפריה העות`מאנית לא יכולה להרשות לעצמה להישאר מאחור. אבל כמה ימים לפני שהשולטן עומד להודיע על שורה של רפורמות מרחיקות לכת נרצחת אחת מפילגשיו בהרמון, וברחובותיה של איסטנבול, בתוך פנכת מרק ענקית, מתגלה גופתו המעונה של צוער טורקי צעיר. הרציחות הללו מאיימות לערער את מאזן הכוחות בחצר השולטן. מי עומד מאחוריהן ומהי מטרתו? רק אדם אחד יכול לספק את התשובות לשאלות הגורליות הללו: איש ברוך כישרונות אך נטול אשכים- יאשים טוגאלו הסריס. יאשים נע בקלות בין צמתי הכוח של העיר- ההרמון, לשכתה של אם השולטן, משרדו של המפקד הצבאי- לבין בתי קפה, בתי זונות, ובתי המסחר של נפחים ומבשלי מרק. חקירתו מובילה אותו אל סמטאות העיר המפותלות ועמוק אל עברה הסוער, ומגלה שישנם אנשים שלא יבחלו בשום אמצעי כדי לשמר את מסורתה של האימפריה. רומן מתח היסטורי אקזוטי, הכתוב בכישרון יוצא דופן ונקרא בקצב של מותחן. " איסטנבול של המאה ה-19 מתעוררת לחיים…הבלש העות`מאני של גודווי הוא ניצחון. " סאנדייטיימס

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פרויקט רוזי / גרהם סימסיון

 

 

 

ספר משעשע, המתמודד בהומור עם תסמונת אספרגר. המורות שלנו הצביעו באצבעותיהן! אהבתי.

גבר יוצא לחפש אחר אישה שתאהב אותו ותינשא לו. לכאורה זה נשמע בנאלי, אבל לא כשמדובר בדון טילמן, גיבור הקומדיה הרומנטית השנונה "פרויקט רוזי". 

דון הוא פרופסור מבריק לגנטיקה וגבר חכם וחטוב (בזכות אימונים קבועים ותזונה מבוקרת) – אבל כל הסימנים מעידים שהוא לוקה בתסמונת אספרגר. כלומר, יש לו יכולות מנטליות פנומנליות, אבל הוא סובל מקושי להשתלב בחברה ולהביע רגשות, דבר שיוצר לא פעם מצבים מביכים ומצחיקים מאוד.

העניינים מסתבכים עוד יותר כשדון מחליט למצוא בת זוג. כדי לנקוט בגישה מדעית יעילה, הוא מרכיב שאלון המיועד למועמדות ל"תפקיד". אלא שאז הוא פוגש ברוזי – "האישה היפה ביותר עלי אדמות", לדבריו – שלחלוטין אינה עונה על דרישותיו המחמירות של השאלון, בשל איחוריה הכרוניים, נטייתה לצמחונות ואופיה העוקצני. בתחילה דון פוסל אותה על הסף, אך בהמשך הוא מצטרף אליה למסע לגילוי סוד משפחתי שמעיק עליה. כתוצאה מכך, שגרת חייו הקפדנית מתערערת, והוא נאלץ, לראשונה בחייו, להתמודד עם רגשות תסכול, כעס, דחייה ובלבול.

מאז "המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה" מאת מארק האדון, לא היה בספרות העולמית גיבור אספרגרי כובש לב כמו דון טילמן. כאן, בסיפורו של דון, נחשפת התמודדות של גבר מבוגר עם התסמונת, שמעוררת בקוראים מחשבות על האופן שבו כל בני האדם נושאים בתוכם לקות נפשית כלשהי.

 

 

 

 

אפקט רוזי / גרהם סימסיון

 

 

ספר המשך ל"פרוייקט רוזי":

דון פגש את רוזי אחרי שהכין רשימה ארוכה של תנאים לבת הזוג האידיאלית עבורו, אבל המפגש עם רוזי טרף את הקלפים של ה"אספרגריסט" וחייו השתנו לבלי הכר. עכשיו מצטרף לזוגיות תינוק שמזעזע את הקרקע תחת רגליו. YNET)     )

 

לאחר שדון ורוזי (גיבורי פרויקט רוזי) נישאו, הם עזבו את אוסטרליה ועברו להתגורר בניו יורק. כעת דון מועסק כפרופסור לגנטיקה באוניברסיטת קולומביה, ואילו רוזי לומדת רפואה. אלא ששגרת חייהם המתוכננת בקפידה משתבשת בעקבות הודעה מפתיעה של רוזי: "אנחנו בהיריון". ההודעה נוחתת על דון בדיוק כשהוא עומד לבשר לרוזי על כך שחברו הוותיק ג'ין נזרק מהבית על ידי אשתו, לאחר שנתפס בוגד עם צעירה איסלנדית. כעת הוא צפוי להגיע לניו יורק ולהתארח בדירתם הקטנה למשך פרק זמן לא ידוע.

 

ההיריון הלא מתוכנן מניע סדרה של אירועים שמטלטלים את חיי הנישואים ומערערים את מצבו הנפשי של דון. בניסיון נואש לפתור את המתחים הזוגיים ולספק פתרונות מושכלים לבעיות של חבריו, דון הולך ומסתבך ברשת של שקרים. כדי להתכונן לתפקידו החדש כאבא, הוא יוצא לעקוב אחר ילדים בגן שעשועים ומשתתף בלידה שמסתבכת, ועקב כך נקלע להסתבכויות עם משטרת ניו יורק, עם עובדות סוציאליות ועם חוקרות פמיניסטיות בעלות אג'נדה לסבית. רוזי, מצדה, לא מוכנה לקבל את משטר התזונה הקפדני של דון, ומתחילה לפקפק ביכולתו להיקשר רגשית אל ילדם (אותו "בוסר-אדם", כהגדרתו).

 

 

 

הזריחה / ויקטוריה היסלופ

 

 "…כל מי שאהב את 'האי של סופיה', הרומן הראשון שלה שהיה לרב-מכר, יתאהב גם בספר הזה."Sunday Times

 קיץ 1972. על פיסת חוף מרהיבה בעיר פמגוסטה שבקפריסין חונכים בני הזוג פַּפַּקוֹסטָה  את "הזריחה" – המלון המפואר והחדיש ביותר על קו המים. פמגוסטה היא אתר נופש מבוקש מאין כמוהו באזור הים התיכון, עיר משגשגת ושוקקת חיים, שרבים נוהרים אליה מכל עבר. במלון, כמו בשאר חלקי העיר, עובדים זה לצד זה קפריסאים ממוצא יווני וטורקי: על אף האיבה האתנית השוררת באי והתהפוכות הפוליטיות המתחוללות סביב, המציאות רוקמת ביניהם קשרים של אמון וקרבה.

מערכות יחסים אלה עתידות לעמוד למבחן מכריע כשפמגוסטה נקלעת ללב המערכה על האי בין יוון לטורקיה. העיר מופגזת, ועשרות אלפי תושביה נמלטים מפני הכובש הטורקי. בעיר הנטושה נותרות רק שתי משפחות – משפחת גאורגיו היוונית ומשפחת אזקאן הטורקית. בין שתיהן קושרים מלון "הזריחה" וסוד רב-ערך שמותירה בידיהן בעלת המלון.

 כמו בספריה הקודמים – "האי של סופיה", "הריקוד של סוניה" ו"חוטים מקשרים" – גם בספרה זה מפנה ויקטוריה היסלופ את הזרקור אל תקופה היסטורית מרתקת ומאירה אותה בכישרון שיכולת סיפורית נדירה ומעוף הדמיון משמשים בו במידה שווה. הזריחה הוא סיפור סוחף ומעורר הזדהות על חברות, על נאמנות ועל בגידה; זהו רומן שירגש את הקוראים וייקח אותם למסע בסמטאותיה של עיר שזה ארבעים שנה עומדת סגורה ומסוגרת, אין יוצא ואין בא

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שלוש קומות / אשכול נבו

 

רותקתי לספר החדש של אשכול נבו, ואני בחברה טובה:

"קורה משהו. אני לא יכולה לספר אותו לאף אחד. אבל חייבת לספר אותו למישהו." אף פעם אי אפשר לדעת מה באמת מתרחש מאחורי הדלת של השכנים. שלושה וידויים עוצרי נשימה של שלושה דיירים בבניין אחד במרכז הארץ משתלבים זה בזה וחושפים את הסודות והשקרים שבלעדיהם משפחות לא יכולות להתקיים. אשכול נבו נוטל הפעם את הז'אנר הקלאסי של הווידוי, צולל עמו אל זרמי המעמקים של החברה הישראלית ומוכיח שוב את כישרונו המזהיר למשוך בחוטי הסיפור ולהאיר את הפינות הנסתרות ביותר בנפש האדם. "שלוש קומות" הוא ספר מסחרר, המשליך את גיבוריו שוב ושוב לתוך מלכודות מוסריות ומזמין את הקורא לשאול: מה אני הייתי עושה במקומם? ספריו הקודמים של אשכול נבו – ובהם: "ארבעה בתים וגעגוע", "משאלה אחת ימינה", "נוילנד" ו"המקווה האחרון בסיביר" – היו לרבי–מכר וזכו לשבחי הביקורת בארץ ובעולם.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עשרים סיפורים קצרים, 2015 תשע"ה

במה לסיפור הקצר ע"ש עפרה אליגון 

(כולל סיפור של הבוגר שלנו: עדו גפן.)

עורכת: עלמה כהן ורדי , תלמה אליגון-רוז, הוגת האסופה והתחרות

אסופת סיפורים קצרים של מיטב הסופרים בארץ לצד שלושת הסיפורים הזוכים בתחרות הסיפור הקצר ע"ש עפרה אליגון רוז, ופנינים מאוצר הספרות העברית ומהספרות היידית.

הסופרים שסיפוריהם מופיעים באסופה: סמי מיכאל; עוזי וייל; יוכי ברנדס; מאיה ערד; אשכול נבו; רותו מודן; מתן חרמוני; סביון ליברכט; אתגר קרת; אמיר גוטפרוינד; ארנהקאזין; אסתי ג. חיים; לאה איני; יצחק בן נר; אהרן ראובני; יצחק בשביס זינגר; עפרה אליגון.

שלושת הסיפורים הזוכים, וכותביהם:

במקום הראשון"אני מציאות צנועה, בת זוגו של חלום גדול" מאת גרמאו מנגיסטו. מנגיסטו נולד במחוז גונדר באתיופיה, עלה לארץ בשנת 1991, נשוי ואת לבת.

במקום השני: בוגר מטרו- עדו גפן – "חוף הים של ירושלים".

מנימוקי השופטים לזכייהזהו סיפור על זִקנה, על שבריריות הקיום, על הבדידות הרועמת, על הרגע הבלתי-נמנע של היפרדות. אך קודם כל זהו סיפור על מה שאנחנו – מכלול חד-פעמי של זכרונות המציפים אותנו כל פעם מחדש כמימי הים הגואים. סיפור אניגמטי שמיד שובה את לב הקורא בפשטות המתוחכמת הכמו-המינגוויית.    עדו גפן חייל משוחרר בן 23 מרעננה, היה כתב ב"במחנה".

במקום שלישי: מישל וקסלר "אורז ועדשים". מישל נולדה ב-1992 בירושלים ומתגוררת בתל אביב. התחנכה במוסדות דתיים לבנים ובישיבה גבוהה.