ספריה מנהל/ת - מיקה בן שמחון

סיפורת - יוני 2015

רשימת המשאלות / לורי נלסון ספילמן

 

 

ספר מהנה, "זורם" , שקל לגמוע תוך זמן קצר…

חייה של ברט בולינג'ר מסודרים מקיר לקיר: יש לה עבודה מכובדת ודירה מרווחת ואפילו חבר שהוא עורך-דין מוצלח ויפה תואר
אבל כשאמה האהובה מתה בפתאומיות, היא מותירה אחריה צוואה שכוללת תנאי כמעט בלתי מתקבל על הדעת: על מנת לזכות בירושה, על ברט להגשים את רשימת המשאלות שחיברה עשרים שנה קודם, כשהייתה נערה בת ארבע-עשרה.
בלית ברירה יוצאת ברט למסע שבמהלכו תיאלץ לבחון מחדש את חייה ואת ערכיה
את משאלותיה ואת אהבותיה האמיתיות.

ברוח קלילה מצליחה לורי ספילמן לסחוף את הקוראים בסיפור מלא אופטימיות
שבו המתנות הכי יפות שהחיים מעניקים לנו מתגלות דווקא במקומות הכי פחות צפויים.

 

 

 

 

 

 

 

 

מתאגרף חיפושית / נד באומן

 

 

ספרות זולה ונדירה: "מתאגרף חיפושית"

מתוך כתבה ב- YNET

 

נד באומן יצר ב"מתאגרף חיפושית" טראש ספרותי משובח, ביקורתי וחתרני, ששואב את השראתו במודע או שלא, מסרטים של טרנטינו. תודו שמזמן לא קראתם ספר עם גיבור בעל מחלת ריח נדירה, וחיפושית שהכנפיים שלה יוצרות צורת צלב קרס

 

קשה שלא להתרשם מכמות הכישרון המתפרצת בספר הביכורים של הסופר האנגלי נד באומן "מתאגרף חיפושית". היא תופסת אותך מהעמוד הראשון (של הספר עצמו, לא של עמוד ההקדמה המיותר). זה ניכר לא פעם בכותבי ביכורים, אותה תחושה שעולה מהטקסט, כאילו הם חיכו ואגרו וצברו, עד שהגיע הרגע, השסתום הוסר, ואנרגיה פואטית בועטת ומסחררת השתחררה לחלל. אפשר לכנות זאת במידה מסוימת, הצד הרוקנ'רולי של הספרות

"אגרוף חיפושית" מספר את סיפורו של קווין פישי, אדם הסובל מסתמונת הגורמת לו להריח כמו דגים מסריחים, ויש לו גם אובססיה לחפצים נאצים עתיקים, בהם הוא מנסה לסחור באינטרנט – מה שמוביל אותו להרפתקה ביזארית, פלילית ואפלה, ששורשיה בתקופת השלטון הנאצי. כשמדען ביזארי לא פחות בשם פיליפ ארסקין, בניסיונותיו להגיע לתהילה וגם להרשים את אדולף היטלר, הינדס גנטית חיפושית מיוחדת, שכשהיא משיקה כנפיה – הן מקבלות צורה של צלב קרס.

 

אבל לא זאת בלבד, מדובר בחיפושית-על מבחינה גנטית, שהשאירה מאחור בעזרתו האדיבה של ארסקין כל מיני תכונות בינוניות של צאצאיה, והיא מסוגלת לנבור ולדגור מתחת לאדמה במשך עשרות שנים, לכרסם את שורשי כל הדברים, את עוגניה החרישיים של הציוויליזציה, וכמובן לכבוש את העולם…

 

 

 

 

 

 

מתח.. מתח…

 

יום שלישי נגמר / ניקי פרנץ'

 

 

המלצה רותחת על "יום שלישי נגמר", רומן המתח החדש מאת ניקי פרנץ

(מתוך אתר אנשי הספר").

וואו, איזה ספר נפלא. זהו רומן המתח השני בסדרת המתח של ניקי פרנץ' (שם העט של שון פרנץוניקי ג'רארד, זוג בחיים ובכתיבה), והוא לא נופל מהראשון ("יום שני כחול") שאותו אהבתי כל כך. אפשר בהחלט לקרוא לו רומן מתח פסיכולוגי – שאינו תזזיתי, אינו שטחי וחודר לעומק הדמויות.

הדמות העיקרית החזקה, המורכבת, המרתקת והמעניינת היא זו של פרידה קליין, פסיכותרפיסטית רבגונית באישיותה. סביבה נעים כמה גיבורי משנה, ביניהם מפקח המשטרה קרלסון. בספר זה אנו לומדים להכיר את הדמויות הראשיות שהופיעו כבר ב"יום שני כחול" יותר לעומק.

פרידה עובדת כפסיכותרפיסטית עצמאית שחיה לבד ועוזרת למשטרה באופן לא רשמי. היא חכמה וחדת מחשבה, רגישה, אמפטית, אמינה ואכפתית. חושיה חדים והיא בעלת אבחנות דקות; בזכות תשומת לבה לפרטים הקטנים היא יכולה להסיק מסקנות מועילות. יחד עם זאת, היא מאופקת ובעלת שליטה עצמית; יש בה תובנה פסיכולוגית, אינטואיציה ותחושות בטן. כמובן, היא גם מסתירה סודות משלה ועצב נסתר, ואוהבת לצעוד ברחובות לונדון, ביום ובלילה. לצד קו העלילה אנו מקבלים גם מבט על לונדון העיר, ביופייה ובכיעורה. סגנון הכתיבה נהדר.

 

 

 

במרכז הספר מקרה מעורר פליאה של גבר מת שנמצא בדירתה של מישל דויס, אישה בעלת הפרעה נפשית מוזרה שלא מאפשרת לחוקר המשטרה החכם קרלסון לפענח את הסיבות להימצאו של הגבר בדירתה ואת סיבת מותו. קרלסון שמח מאוד להיעזר בפרידה קליין לפענוח התעלומה; שיתוף הפעולה המצוין ביניהם מניב פירות. החקירה מסתעפת וחושפת את דמותו המעניינת של הנרצח.

"יום שלישי נגמר" הוא בפירוש לא רק ספר של חקירת רצח; לצד העלילה המותחת נפרשים בפנינו גם עולמם של הגיבורים וחיי המשפחה שלהם, וזו הסיבה העיקרית לכך שאהבתי אותו כל כך. ספר אינטליגנטי, חכם ומורכב, בעל סגנון מעולה ונוגע. לא יכולתי להוריד אותו מהיד ואני כבר מחכה בקוצר רוח לספר השלישי בסדרה.

יום שלישי נגמר / ניקי פרנץ', ידיעות ספרים 2013, מאנגלית: הדסה הנדלר, 431 עמודים. מאמר מאת שוש מילמן.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מתח.. מתח…

משחק השעות / דיוויד באלדאצ'י

 

 

גופת אישה נמצאת ביער, שעון מיוחד ענוד על פרק ידה. מה שנראה לכאורה כמקרה פשוט לפענוח, צובר תאוצה והופך לסיוט. שיטות הפעולה של הפושעים הנודעים לשמצה בעולם מועתקות על ידי רוצח אכזרי במיוחד. כחיית טרף הוא עוקב אחר קורבנותיו ומכה בהם באופן מבריק וערמומי כאחד. איש אינו מסוגל להבין את מניעיו של הרוצח. איש אינו יודע מי יהיה הקורבן הבא.  

שני בלשים שבאו לחקור את הפרשה, נשאבים לתוכה ומוצאים עצמם בסבך סודות אפלים.  הם נתקלים בעקבות של תופעה אנושית שלא הכירו קודם לכן. כאשר משחק השעות מתגלגל קדימה, והם מתקרבים אל האמת, מתברר להם שגם חייהם בסכנה. לבסוף הם נחשפים להפתעה הגדולה ביותר שנתקלו בה אי-פעם. אהההה…..